Luolan toinen toimintavuosi on jo hyvää vauhtia menossa kohti kesää, mutta silti meillä on aikaa luoda katsaus viime vuoteen. Tilikautemme päättyi vuodenvaihteessa ja ensimmäinen yhtiökokouksemme pidettiin maaliskuun lopussa. Tilinpäätöstä ja toimintakertomusta tehdessä ehdimme pohtia mennyttä toimintavuotta ja mitä siitä opimme.
Mistä aloitimme
Luola Consulting Oy kirjattiin kaupparekisteriin helmikuussa 2019 pitkän suunnittelun ja nopean loppurutistuksen myötä. Yrityksen tarkoituksena on tarjota kieliasiantuntijoiden ydinosaamiseen keskittyviä palveluita sekä pienille että keskisuurille yrityksille ja isoille kielipalveluntarjoajille.
Aloitimme toimintamme pienessä toimistossa Tuureporinkadulla nopeasti heti perustamisen jälkeen, sillä toimme kukin mukanamme kontaktimme ja aiemmat asiakkaamme. Maaliskuun alkuun mennessä Luolan työvirta olikin vakiintunut päivittäiseksi, ja pian sen jälkeen olimme jo täystyöllistettyjä.
Järjestimme kevään aikana useita sisäisiä koulutuksia liittyen yrityksen työvälineisiin ja työtapoihin. Suunnittelimme ahkerasti markkinointia, backend-ratkaisuja ja tulevia toimintoja sekä pohdimme erilaisia tapoja olla osa alan kehitystä myös koulutuspuolella. Laura ja Turo edustivat Luolaa XVII Kääntämisen ja tulkkauksen tutkimuksen symposiumissa Tampereella, mistä alkoikin nopeasti vakiintunut yhteistyö kääntämisen opinto-ohjelmien kanssa.
Kesästä syksyyn
Kesä painottui erilaisten asiakasprojektien toteuttamiseen ja tasaisen käännösvirran ylläpitämiseen. Kesään kuului myös yrityksen ensimmäinen virallinen virkistäytyminen ikimuistoisella Ukko-Pekan illallisristeilyllä. Älkää kysykö meiltä rikkonaisista ruoreista.
Saimme vastuullemme useita isoja asiakasprojekteja, jotka pääasiassa painottuivat viestintämateriaaleihin ja lääketieteen teknologiaan. Elokuussa edustin Luolaa kutsuvieraana SDL:n järjestämässä API-koulutustapahtumassa Kööpenhaminassa, Tanskassa. Kyseinen koulutus oli meille arvokas, sillä saimme siitä paljon ideoita tuleviin sisäisiin kehitysprojekteihimme.
Syyskuu oli erittäin tapahtumarikas kuukausi meille: Laura ja Turo osallistuivat myös Congress of the European Society for Translation Studiesin 9. konferenssiin Stellenboschissa, Etelä-Afrikassa, osallistuimme yritysvieraina kahdelle Turun yliopiston järjestämälle kurssille sekä näytteilleasettajana Turun yliopiston järjestämään Kääntäjienpäivään. Tapahtumat auttoivat luomaan ja kehittämään brändiämme akateemista yhteistyötä arvostavana yrityksenä, ja pääsimme jakamaan opiskelijoille tietoa kielipalvelualalla toimimisesta monissa eri rooleissa. Kääntäjienpäivä oli myös onnistunut tapahtuma, sillä tutustuimme kollegoihin ja saimme kontakteja alan muihin, suurempiin toimijoihin.
Kasvua kohti
Työvirtamme kasvoi joulua kohden isojen asiakasprojektien ja uusien asiakkaiden hankinnan myötä. Saimme uusia yhteistyökumppaneita, saavutimme uuden merkittävän asiakkaan luottamuksen isossa, pitkäkestoisessa projektissa ja onnistuimme vakiinnuttamaan toimintamme ja liikevaihtomme. Tiesimme jo puolessa välissä syksyä, että saavuttaisimme ensimmäiselle vuodelle asettamamme liiketoiminnalliset tavoitteet. Tämä tuntui äärimmäisen hyvältä, sillä olimme kaikki tehneet paljon töitä Luolan eteen niin asiakasprojekteissa kuin sisäisissä hankkeissa.
Yrityksen hallinto on pyritty pitämään kevyenä ja päätöksenteko nopeana: loimme jo alussa selkeän toimintamallin, jossa korostuu aktiivinen tiedottaminen ja olennaisista asioista palaveeraaminen. Pienessä organisaatiossa on helppo olla ketterä ja kevyt, joten aloitimme myös kehitysprojektin tulevaa laajenemista varten.
Ensimmäinen askel oli uusien toimitilojen hankkiminen. Tuureporinkadun toimisto oli sopiva neljälle ihmiselle, mutta tulevaisuutta ajatellen tiesimme tarvitsevamme erilaisen tilan. Löysimmekin joulukuun alussa uuden toimiston, johon pääsimme muuttamaan alkuvuodesta 2020.
Joulukuun kolme työviikkoa muistutti enemmänkin kahden kuukauden työurakkaa. Olimme kiireisempiä kuin koskaan aiemmin vuoden aikana. Tämä ei kuitenkaan estänyt meitä pitämästä yrityksen ensimmäisiä pikkujouluja. Pakenimme Sherlock Holmesin asunnosta onnistuneesti ja päädyimme juhlistamaan tätä onnistumista japanilaisen illallisen merkeissä. Muistimme myös asiakkaitamme ja yhteistyökumppaneitamme lahjoittamalla Lapsellista ry:n Puuhakampanjaan joulun kunniaksi. Aaton alla hiljenimme joulun viettoon ja suljimme joulun pyhiksi toimiston. Olimme ansainneet muutaman lomapäivän vuoden aherruksen jälkeen.
Mihin päädyimme ja minne jatkamme
Ensimmäinen vuotemme oli siis hyvinkin vauhdikas ja tapahtumarikas. Allekirjoittanut ainakin on yhä pyörällä päästään (ja allekirjoittaneen ei toimitusjohtajana välttämättä pitäisi olla pyörällä päästään). Vuosi meni niin nopeasti, että vasta tilinpäätöksen myötä ehdimme pysähtymään pohtimaan sitä, mitä oikeastaan teimme ja saavutimme vuonna 2019. Ja kuten tämän blogikirjoituksen myötä voi todeta, me teimme paljon kaikenlaista, mutta emme mitään turhaa. Kaikkien tapahtumien, koulutusten ja projektien tarkoituksena oli palvella asiakkaitamme mahdollisimman hyvin ja kehittää toimintaamme vastaamaan markkinoiden tarpeita. Mielestämme onnistuimme tässä hyvin.
Valmiita me emme kuitenkaan ole, emme missään nimessä. Luola Consulting jatkaa vuoden 2019 viitoittamalla tiellä asiakashankinnan ja palvelutarjonnan laajentamisen parissa. Aiomme jatkaa aktiivista asiakashankintaa ja laajentaa yhteistyökumppaniverkostoamme. Olemme myös aloittaneet kaksi rekrytointihanketta, joista ensimmäinen tuotti jo tulosta: kesäkuussa 2020 Luolassa aloittaa ensimmäinen korkeakouluharjoittelijamme. Toisesta rekrytointihankkeesta kerromme lisää lähiaikoina.
Ensimmäinen toimintavuotemme osoitti sen, että yrityksellemme ja tarjoamillemme palveluille on kysyntää ja paikka markkinoilla. Siltä pohjalta meidän on hyvä ponnistaa eteenpäin, kasvattaa toimintaamme ja jatkaa rohkeasti kohti tavoitettamme olla paras yhteistyökumppani sekä asiakkaille että alan ammattilaisille.